La 56a edició del Festival arranca el vol amb l’anunci del programa complet
Els últims treballs de Hayao Miyzaki, Yorgos Lanthimos, Takeshi Kitano, Hideo Nakata, i molts i moltes més, estaran amb nosaltres. Queda menys d’un mes per l’inici del SITGES – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya i sabem que teniu ganes de conèixer tots els títols i la programació per anar posant a punt els vostres calendaris. No espereu més! Us portem una llarga bateria de noms i títols, amb la que qualsevol fan del gènere se li farà la boca aigua, amb algunes de les pel·lícules de terror, ciència ficció i fantàstic més esperades i prometedores de l’any.
Desvelant cinc premiats
Ja podem anunciar cinc dels premiats de l’edició d’enguany del Festival, cinc absoluts referents en diversos gèneres i camps de la producció cinematogràfica. Hideo Nakata, director japonès que ens va gelar la sang a tots amb ‘THE RING’ i que va guanyar el premi a la Millor Pel·lícula a l’edició de 1999 del Festival, rebrà el Premi Màquina del Temps. Nakata és un dels directors de terror més influents de les últimes dues dècades, sent un dels primers en exportar el j-horror a occident. A més, es projectarà la seva última pel·lícula, ‘JUEGO PROHIBIDO (THE FORBIDDEN PLAY)’ com a part de la secció Panorama. D’altra banda, Phil Tippet, creador de la descomunal ‘MAD GOD’ i guanyador de dos Oscar per la seva feina com a supervisor d’efectes visuals a ‘EL RETORNO DEL JEDI’ i ‘PARQUE JURÁSICO’, rebrà el Gran Premi Honorífic. El tercer dels premiats serà Jan Harlan, productor capital en la construcció de la llegendària l’obra de Stanley Kubrick des de ‘LA NARANJA MECÀNICA’ fins a ‘EYES WIDE SHUT’. A més, ‘EL RESPLANDOR’, una de les seves produccions més conegudes, es projectarà durant el Festival. També s'ha confirmat que J. A. Bayona, un dels fills predilectes del Festival, en ocasió de la presentació a Sitges de 'LA SOCIEDAD DE LA NIEVE', el seu últim treball, rebrà el Premi Màquina del Temps, solidificant així la nostra relació (la qual va esclatar amb el seu inoblidable debut, 'EL ORFANATO') amb un dels cineastes més internacionals de la nostra cinematografia. Per últim, es confirma que Lee Unkrich, director i animador responsable d'alguns dels majors èxits de Pixar com ‘TOY STORY’ 3 o ‘COCO’, rebrà el Premi Màquina del Temps. A més, el cineasta estatunidenc protagonitzarà una masterclass en la que parlarà de la seva trajectòria com a animador.
Ja tenim jurats per SITGES2023
Un dels aspectes més fonamentals d’un bon Festival és la presència d’un jurat d’entitat i aquest any, com no, tornem a estem orgullosos dels representats escollits. El jurat de la Secció Oficial estarà conformat pel músic, director artístic i productor francès Jérome Paillard, l’actriu espanyola Ana Torrent, el director i productor estatunidenc David C. Fein, el crític de cinema i escriptor britànic Kim Newman i la crítica australiana Alexandra Heller-Nicholas. Pel que fa al jurat Noves Visions / Anima’t, les tres persones escollides han estat: l’actriu i directora artística Katharina Kubrick, l’artista multidisciplinari i director de cinema català Sergio Caballero i el fundador de la consultora cinematogràfica Moebius Entertainment i membre de la Hong Kong Film Critics Society Fred Tsui. El productor suïs Max Karli, la cap de comunicació i activitats de la SGAE a Catalunya Agnela Domínguez i la crítica de cinema Júlia Olmo seran les encarregades d’atorgar els premis de la secció Òrbita. Pel que fa al jurat de la crítica, els encarregats de donar el premi Méliès d’Or seran els crítics espanyols Francesc Miró, Antoni Peris i Ylenia Cañadas. El també crític i periodista, en el seu cas britànic, Mattew Turner, la crítica i escriptora canadenca Alexandra West i l’escriptora irlandesa Maura McHugh formaran el jurat Méliès d’Argent. Jaume Balagueró, director i guionista; Marta Grau, guionista, escriptora i script editor, i Alfonso de Vilallonga, compositor de cinema, vocalista i cantautor, integraran el Jurat dels Premis SGAE Nova Autoria.
Unes sessions molt especials
Comencem el repàs als nous títols anunciats amb les pel·lícules que formaran part de la Secció Oficial Fantàstic però sense competir pels premis. Algunes d’elles estan entre les més esperades de l’any, com per exemple el cas de ‘POBRES CRIATURAS’, l’última pel·lícula de Yorgos Lanthimos i flamant Lleó d’Or al Festival de Venècia. Una fantàstica Emma Stone protagonitza una història sobre empoderament femení amb tocs fantàstics i l’humor que caracteritza l’obra del cineasta grec. Un altre dels grans noms, aquest nacional, és el de J. A. Bayona qui presenta ‘LA SOCIEDAD DE LA NIEVE’, pel·lícula que fa tan sols uns dies va clausurar el Festival de Venècia. També es projectarà ‘EL CHICO Y LA GARZA’, última pel·lícula d’una llegenda de l’animació com Hayao Miyazaki; que ha estat un gran èxit al Japó tot i estrenar-se sense cap mena de promoció: ni tràilers, ni imatges ni tan sols sinopsis.
Altres noms presents en aquestes sessions especials inclouen a un dels directors espanyols més internacionals, Daniel Benmayor, que presenta, per primera vegada el thriller de ciència ficció ‘AWARENESS’; el portuguès Gabriel Abrantes que també arriba amb un thriller, ‘AMELIA’S CHILDREN’. Si tornem cap a la ciència ficció clàssica, ‘UFO SWEDEN’, del col·lectiu de cineastes suec Crazy Pictures, n’és un gran exemple, igual que ‘ALIENS ABDUCTED MY PARENTS AND NOW I FEEL KINDA LEFT OUT’, tot i que en aquest cas el director estatunidenc Jake Van Wagoner juga més en el terreny de la comèdia. El cas de ‘THE TOXIC AVENGER’, esperat remake del clàssic de culte de 1984 que firma el nord-americà Macon Blair.
Per acabar, un títol de tall més clàssic que farà les delícies dels fans del terror: ‘BLOOD DE BRAD ANDERSON’ de l’estatunidenc Brad Anderson (valgui la redundància), un film impactant que tot i els seus elements sobrenaturals destaca pel realisme que envolta la història.
I pels aficionats més extrems, tenim les dues propostes que arriben a l’Especial Mitjanit de la Secció Oficial: ‘LA BALA DE DIOS’, thriller d’acció del director estatunidenc Nick Cassavetes, amb un gran repartiment que encapçala Nikolaj Coster-Waldau y ‘THE DEEP DARK’, una aterridora mostra de cinema de monstres que dirigeix Mathieu Turi, que va estar al Festival fa tres anys presentant la sorprenent ‘EL TUBO’.
Noves aspirants a la Secció Oficial
Al primer anunci de juliol, vam avançar una bona part de la programació de la Secció Oficial Fantàstic a Competició (SOFC). Això sí, si us pensàveu que ja casi havíem acabat amb la secció, us equivocàveu, ja que ens queden 13 títols fantàstics (i de gènere fantàstic) per anunciar.
Comencem pel Japó, país amb dos representants i un d’ells ja sap el que és guanyar a Sitges. Ho va fer fa 20 anys, amb una pel·lícula de samurais titulada ‘ZATOICHI’. Efectivament, Takeshi Kitano torna a la secció oficial i al gènere chambara amb ‘KUBI’, una de les sensacions de Cannes. Per la seva banda, Yûta Shimotsu, l’altre japonès que participa a la Secció Oficial, presenta ‘BEST WISHES TO ALL’, una òpera prima que explora els límits del que faríem per trobar la felicitat. Seguint el recorregut per Àsia, trobem una pel·lícula que està destinada a convertir-se en un clàssic de culte: ‘ROMANCE ASESINO’, una barreja entre història d’amor, suspens i comèdia que dirigeix el coreà Lee Won-suk.
A les representants nacionals ja anunciades se li suma la presència de l’Aritz Moreno, que torna a Sitges amb l’estrena mundial de ‘MOSCAS’, un intens thriller que arranca amb el descobriment d’un cadàver desfigurat lligat al maleter del cotxe del protagonista. Per altra banda, França presenta un total de tres pel·lícules més a la SOFC: ‘LA MORSURE’ de Romain de Saint-Blanquat, drama sobrenatural sobre una noia convençuda que viu l’últim dia de la seva vida, ‘SALEM’ de Jean-Bernard Marlin, un thriller situat als barris baixos de Marsella que utilitza el fantàstic com a vehicle de crítica social i ‘WAKE UP’, producció francesa del trio quebequès conegut com a RKSS, una mostra de terror adolescent amanida amb un humor d’allò més retorçat. Un altre director quebequès present a la SOFC serà Pascal Plante, qui portarà un inquietant thriller sobre els perills ocults d’internet titulat ‘LES CHAMBRES ROUGES’.
Un dels debuts de l’any, ‘THE SEEDING’ de l’estatunidenc Barnaby Clay també estarà a la SO, aquesta obra es tracta d’una al·legoria sobre la condició humana en clau de terror i un fort sabor autoral. El noruec Magnus Martens, per la seva part, portarà a una família estatunidenca a una remota cabanya a les muntanyes de Noruega, una recepta pel terror titulada ‘THERE’S SOMETHING IN THE BARN’. L’alemany Timm Kröger ens transporta als anys 60 amb ‘THE THEORY OF EVERYTHING’, un elegant thriller en blanc i negre amb pinzellades hitchcockianes ambientat en el context de l’aferrissada cursa armamentista nuclear.
També estarà present l’animació rotoscòpica de ‘WHITE PLASTIC SKY’, una pel·lícula de Tibor Bánóczki i Sarolta Szabó situada a una Budapest post apocalíptica. Per últim, no podia faltar una mostra de folk horror, ‘SORCERY’ de Christopher Murray, és una coproducció entre Xile, Mèxic i Alemanya, una història de bruixeria i venjança que ens trasllada a l’illa xilena de Chiloé.
Òrbita: la secció més asiàtica
El Festival de Sitges sempre ha estat un punt de trobada pels aficionats al cinema asiàtic, que aquest any estaran exultants al conèixer la programació d’una secció Òrbita, que confirma, un any més, que SITGES2023 segueix fidel al seu esperit global. Tenint en compte la importància del thriller a la secció (reservada pels gèneres limítrofs amb el fantàstic), no resulta estrany que Corea del Sud s’erigeixi com a reina de la selecció de films, ja que quatre títols s’afegeixen a la ja anunciada ‘FUERZA BRUTA: SIN SALIDA’: ‘CONCRETE UTOPIA’ de Um Tae-hwa, una pel·lícula de catàstrofes que va ser un èxit tan al seu passi de Cannes com a la taquilla coreana durant aquest estiu, ‘LOS OJOS DE LA NOCHE’ d’Ahn Tae-jin, un thriller sobre un acupunturista cec que resulta ser l’únic testimoni d’un assassinat, ‘SMUGGLERS’ de Ryoo Seung-wan, un thriller policíac ambientat als anys 70 en un petit poble coster, i ‘THE CHILDE’, un drama amb tocs de thriller que dirigeix Park Hoon-jung, un dels directors coreans de gènere més reconeguts (juntament amb Ryoo Seung-wan) de l’última dècada.
Seguint amb els títols asiàtics, un nom que és sinònim de Sitges (fins i tot hi va rodar aquí una pel·lícula) i que no podia faltar: Takashi Miike que ens porta ‘LUMBERJACK THE MONSTER’, la seva última bogeria. Tampoc podia faltar un thriller de Hong Kong, a ‘MAD FATE’ de Soi Cheang se li suma ‘WHERE THE WIND BLOWS’, film dirigit per Philip Yung i que compta amb un repartiment de luxe que encapçala Tony Leung. També des de la perifèria (però per l’altra banda) arriben ‘PROPRIEDADE’ del brasiler Daniel Bandeira, un relat claustrofòbic sobre una dona traumatitzada avocada a una situació límit i ‘LA EXTORSIÓN’ de l’argentí Martino Zaidelis, un enginyós thriller sobre un pilot obligat a col·laborar amb els serveis d’intel·ligència nacionals.
La secció comptarà amb dos títols estatunidencs: ‘BLACK FLIES’, un thriller de Jean-Stéphane Sauvaire que protagonitzen Tye Sheridan i Sean Penn i ‘THE LAST STOP IN YUMA COUNTY’ de Francis Galluppi, un altre thriller en el que un venedor ambulant de ganivets es veurà convertit en ostatge per uns lladres de bancs.
Acabem el repàs a Òrbita per Europa amb quatre títols més: els thrillers d’acció britànics ‘JACKDAW’ de Jamie Childs (que s’estrena al llargmetratge) i ‘JERICHO RIDGE’ de Will Gilbey, un conegut ja del Festival; ‘NIGHT OF THE HUNTED’ del director francès Franck Khalfoun y ‘DIABOLIK: GINKO ALL’ATTACCO’ seqüela dels germans Antonio i Marco Manetti que ja van presentar la primera part a Sitges.
Panorama: el millor terror actual
La secció Panorama ens ofereix premieres espanyoles d’alguns dels títols de terror més interessants de l’any. Aquesta vegada comencem pels Estats Units, país amb més representació a la secció: Anna Zlokovic signa ‘APÉNDICE’, una cinta de terror amb tocs d’humor però realment aterradora, Larry Fessenden presenta una nova mostra de terror licantrop amb ‘BLACKOUT’, Alan Scott Neal ens porta ‘LAST STRAW’, una historia de terror narrada des de dues perspectives diferents i Jenn Wexler dirigeix ‘THE SACRIFICE GAME’, historia de supervivència de dos joves estudiants que es veuen assetjats a la seva residencia per un atacant desconegut. També d’Amèrica, en aquest cas Mèxic, arriba ‘RABIA’, una altra cinta d’homes llop amb Jorge Michel Grau rere les càmeres. A l’altre extrem del planeta, Austràlia, hi trobem dues propostes de terror canònic: ‘EL EXORCISMO DE EASTFIELD’, una historia basada en fets reals de Nick Kozakis i ‘YOU’LL NEVER FIND ME’ de Josiah Allen i Indianna Bell.
La programació asiàtica de la secció, sense ser tan extensa com a Òrbita, és també força significativa, amb la presència de dues pel·lícules japoneses, ‘#MANHOLE’ de Kazuyoshi Kumakiri i la ja mencionada ‘JUEGO PROHIBIDO (THE FORBIDDEN PLAY)’, última pel·lícula de Hideo Nakata, la coreana ‘PROJECT SILENCE’ de Kim Tae-gon, que es va presentar a l’edició de Cannes d’enguany, i la comèdia de terror hongkonguesa ‘LET IT GHOST’ de Hoi Wong. I per últim, pel que fa a les representants europees, un total de quatre pel·lícules competiran pel premi de la secció: ‘NINA DEI LUPI’ de l’italià Antonio Pisu, ‘RESTORE POINT’ del director txec Robert Hloz, ‘SUPERPOSITION’ de la danesa Karoline Lyngbye i ‘HOOD WITCH’ del francès Saïd Belktibia.
A tots aquests títols se li han de sumar cinc pel·lícules que es projectaran fora de competició: les japoneses ‘IMMERSION’ de Takashi Shimizu (un altre gran nom del J-horror) i les dues parts del live-action ‘TOKYO REVENGERS 2’, dirigides per Tsutomu Hanabusa; la comèdia de terror ‘CUANDO LOS AMOS DUERMEN’ de l’espanyol Santiago Alvarado Ilarri i ‘THE PRIMEVALS’ el projecte somniat de David Allen, llegenda de la creació d’efectes visuals des dels 70 fins als 90, que s’ha pogut finalitzar vint anys després de la seva mort.
20 anys de Noves Visions
La secció Noves Visions, que enguany celebra els seus 20 anys, és ideal per descobrir petites joies no tan comercials o conegudes com la resta. Amb motiu del seu aniversari, es realitzarà una projecció especial de ‘EL DESPRECIO’ de Jean-Luc Godard en 4K, una pel·lícula que representa a la perfecció l’esperit de la secció. En l’edició d’enguany, la varietat de països representats és tan gran que no hi ha cap país amb més de dues representants. Entre aquests, es troba Bèlgica amb ‘LUKA’ de Jessica Woodworth i Luxemburg (de nou, amb participació belga) amb ‘THE LAST ASHES’ de Loïc Tanson, Japó amb ‘MONDAYS: SEE YOU “THIS” WEEK!’ de Ryo Takebayashi i ‘RIVER’ de Junta Yamaguchi (autor de la gran sensació ‘MÁS ALLÁ DE LOS DOS MINUTOS INFINITOS’) França amb ‘THE VOURDALAK’ d’Adrien Beau (premiada a la Setmana de la Crítica de Venècia) i ‘EN ATTENDANT LA NUIT’ de Céline Rouzet i Canadà amb ‘MY ANIMAL’ de Jacqueline Castel i ‘HUMANIST VAMPIRE SEEKING CONSENTING SUICIDAL PERSON’ d’Ariane Louis-Seize (gran triomfadora de les Jornades dels Autors de Venècia).
La programació de la secció la completen ‘EMBRYO LARVA BUTTERFLY’ del grec Kyros Papavassiliou, ‘HALFWAY HOME’ de l’hongarès Isti Madarász, ‘HUNDREDS OF BEAVERS’ de l’estatunidenc Mike Cheslik, ‘LA ÚLTIMA NOCHE DE SANDRA M.’ de l’espanyol Borja de la Vega, ‘MIMÌ – PRINCE OF DARKNESS’ de l’italià Brando de Sica, (nét del llegendari Vittorio De Sica) la coproducció d’Indonèsia i Singapur ‘MOTEL MELATI’, dirigida per Mike Wiluan i Billy Christian, ‘RAGING GRACE’ del britànic Paris Zarcilla, ‘THE FUNERAL’ del turc Orçun Behram, ‘THE INVISIBLE FIGHT’ del director estoni Rainer Sarnet i ‘TELA DE ARAÑA’ del reconegut coreà Kim Jee-woon, que serà l’encarregada de clausurar la secció.
La millor animació es troba a Anima’t
Anima’t és sens dubte una de les seccions del Festival amb més encant. Com sol passar cada any, Japó demostra la seva condició de potència de l’animació, amb un total de tres pel·lícules en competició: ‘KOMADA – A WHISKY FAMILY’, una història original de Masayuki Yoshihara centrada en una família i el seu lloc de treball; ‘EL CASTILLO A TRAVÉS DEL ESPEJO’ de Keiichi Hara, una pel·lícula on els miralls es converteixen en portes d’entrada a altres realitats i ‘SAND LAND’, llargmetratge basat en una obra d’Akira Toriyama (creador de Bola de Drac i guionista de la pel·lícula) que dirigeix Toshihisa Yokoshima.
D’Espanya hi trobem ‘HEAVIES TENDRES’, la història de dos joves que troben un refugi en la música heavy metal i que ve firmada per Joan Tomàs, Carlos Pérez-Reche i Juanjo Sáez. El txec Filip Posivac presenta ‘TONY, SHELLY AND THE MAGIC LIGHT’ després d’haver aconseguit el Premi especial del jurat a la secció Contrechamp del Festival d’Annecy; una commovedora història d’amistat i diversitat realitzada en stop motion. Per últim, no podia faltar una producció francesa: ‘MARS EXPRESS’ de Jéremie Périn és una cinta que navega entre la ciència ficció i una història de detectius.
A més de les pel·lícules que competeixen, es projectaran quatre llargmetratges més dins del marc de la secció Anima’t: les japoneses ‘FEAST OF AMRITA’ de Saku Sakamoto i ‘PHOENIX: REMINISCENCE OF FLOWER’ de Shojiro Nishimi; el clàssic de 1982 ‘LES MAÎTRES DU TEMPS’ del francès René Laloux (amb disseny de personatges de Moebius), una projecció que serà, a més, en 4K i un altre clàssic del 1984, com ‘THE SOLDIER’S TALE’, de l’estatunidenc R.O. Blechman. Aquestes dues últimes projeccions també formaran part de Sitges Clàssics.
També en la secció Anima’t i sota el marc de Sitges Clàssics, tindrem una sessió de curts molt especial: ‘100 ANYS DE WALT DISNEY ANIMATION STUDIOS: UN HOMENATGE ALS SEUS CURTS’. La projecció inclourà un total d’11 curtmetratges, des d’alguns de la dècada dels 20 i 30 fins a d’altres d’aquesta última dècada.
Recuperant clàssics coneguts (i d’altres no tant)
La secció Sitges Clàssics d’enguany presenta una excel·lent combinació entre clàssics que no necessiten cap mena d’introducció entre els fans del cinema de terror i pel·lícules més desconegudes que mereixen reivindicació. En aquest primer grup tindríem les versions en 4K de ‘EL EXORCISTA’ de William Friedkin, ‘THE SHINING’ de Stanley Kubrick i ‘THE WICKER MAN’ de Robin Hardy. D’altres pel·lícules que podríem incloure en aquest primer grup són ‘KING KONG’, la versió original dirigida per Merian C. Cooper i Ernest B. Schoedsack o ‘THE RAID’ de Gareth Evans, que tot i no ser un clàssic per antiguitat, ho és per l’impacte que va causar l’any 2011 quan es va projectar per primera vegada a Sitges.
Pel que fa al segon grup, encara que no tan coneguts, els títols són igual d’interessants: ‘SIESTA’, el debut en el cinema de Mary Lambert, la força recent ‘LAKE MICHIGAN MONSTER’ del estatunidenc Ryland Brickson Cole Tews, ‘PSYCHIC VISION: JAGANREI’ del japonès Teruyoshi Ishii, ‘ANGUSTIA DEL SILENCIO’, una de les millors pel·lícules d’un dels grans mestres del giallo com és Lucio Fulci, ‘LA MÁSCARA DEL DEMONIO’ de l’italià Lamberto Bava (Premi Honorífic en aquesta 56a edició), ‘MUNDO CANÍBAL, MUNDO SALVAJE’ del també italià Ruggero Deodato i la projecció en 4K de ‘LOS NUEVOS EXTRATERRESTRES’ de Juan Piquer Simón. I per rematar la selecció, una sessió doble de bruceploitation amb ‘ENTER THE GAME OF DEATH’ de Joseph Velasco i ‘DRAGON LIVES AGAIN’ de Chi Chih Lo.
Recordar, també, que es realitzarà la retrospectiva titulada ‘Ciudad Pánico’, que ret homenatge a aquelles ciutats del cine que es transformen en catalitzadores del terror. Es projectaran un total de set pel·lícules com a part de la retrospectiva: ‘AMENAZA EN LA SOMBRA’ de Nicolas Roeg, ‘EL ALMUERZO DESNUDO’ (4K) de David Cronenberg, ‘GOD TOLD ME TO’ (4K) de Larry Cohen, ‘HOLLYWOOD 90028’ (4K) de Christina Hornisher, ‘LA CASA SIN FRONTERAS’ de Pedro Olea, ‘LOS ÚLTIMOS DÍAS’ d’Àlex i David Pastor i ‘PÁJAROS DE CIUDAD’ de Jose María Sánchez Álvaro.