Festa Major de Sitges 2023

La Festa Major de Sitges 2023 ja és aquí! La colla d’Ex-Geganters (Veterans) dels Gegants Vells de Sitges seran els pendonistes de Sant Bartomeu i Carmen Escolano ho serà per Santa Tecla. Marc Hill Gumà serà l’encarregat d’obrir la festa amb el Pregó, el 19 d’agost a la tarda a la Plaça de l’Ajuntament.
Consulta el programa d'actes complet en PDF al lateral esquerre de la pantalla.
ACTES DESTACATS:
DISSABTE 19 D’AGOST
18h LECTURA DEL PREGÓ SATIRIC
Davant del Palau del Rei Moro (c/ D’en Bosch, 10-12)
A càrrec de Josep Carbonell Gallego i Dani Martinez Berdala. En acabar, comiat del pubillatge de l’entitat 2022, presentació de la Pubilla i l’Hereu de l’ABPS 2023 i reconeixement a una persona vinculada amb l’entitat.
Organitza: Agrupació de Balls Populars de Sitges.
20h PREGÓ DE FESTA MAJOR
Plaça de l’Ajuntament
A càrrec de Marc Hill Gumà amb interpretació simultània en llengua catalana de signes. En cas de pluja o mal temps s’anunciarà la nova ubicació a les xarxes socials oficials.
DIUMENGE 20 D’AGOST
12.30h VERMUT DE FESTA MAJOR
Hort de Can Falç.
Acte gratuït a l’Hort de Can Falç amb un convidat estrella, l’humorista Magí Garcia, més conegut com a Modgi. Després actuació de DJ Miku. Organitza: Ateneu Popular
DILLUNS 21 D’AGOST
21h TRASLLAT DE LA IMATGE DE ST. BARTOMEU
Parròquia de Sant Bartomeu I Santa Tecla
La Comissió municipal de Festa Major de Sant Bartomeu i Santa Tecla, en representació de les autoritats municipals, recollirà la imatge del Sant Patró de mà de Mn. Josep Pausas, rector de la parròquia. Tot seguit, amb l’acompanyament musical de la Cobla Maricel, es traslladarà a l’Ermita de Sant Sebastià, lloc designat pels Pendonistes i cordonistes d’enguany, la Colla d’Ex-Geganters (Veterans) dels Gegants Vells de Sitges.
Recorregut: Baluard, Fonollar, Baluard Vidal I Quadras, Port de n’Alegre, Avinguda Balmins fins arribar a l’Ermita de Sant Sebastià.
22h CONCERTS DE FESTA MAJOR
Fragata
Concert i ball a càrrec de l’orquestra MARAVELLA.
DIMARTS 22 D’AGOST
18.30h VESTIM ELS GEGANTS MOROS
Palau del Rei Moro
Engalanarem en Fa-Luch i La-hia amb la companyia dels mes petits i petites de la casa.
Organitza: Agrupació de Balls Populars de Sitges.
21.30h LLIURAMENT DE LA BANDERA
Parròquia de Sant Bartomeu i Santa Tecla.
Amb recital de poemes al·legòrics a la Bandera del Sant Patró i amb el cant dels Goigs de Sant Bartomeu, a càrrec del Cor dels Amics de l’Orgue. Enguany, el Poema a la Bandera és obra d’Alba Gràcia Pañella.
Recorregut: Parròquia, Plaça de l’Ajuntament, Davallada, St. Sebastià, Ànimes, sota el pont de la via, Avinguda de les Flors, Carretera de les Costes, Plaça Hospital (Creu Roja), Carbonell Vidal i Barraquer, Josep Tarradellas, escales fins Pintor Marià Carbonellopis, Pintor Marià Carbonellopis, 22. Un cop arribi la bandera davant de casa de la Presidenta sindriada popular per a tots els assistents.
Organitza: Comissió de Festa Major i Santa Tecla amb la col·laboració del Mercat Municipal.
DIMECRES 23 D’AGOST
12h ENTRADA DE GRALLERS
Cap de la Vila
Les diverses formacions oferiran les seves peces en homenatge als fundadors de la Festa Major. Hi participen els grallers de l’Escola de Grallers de Sitges, Marcets, La Sitja, Colla Maricel, a més de les colles de sacaires, Joan Olarte, Mitja Cobla Ribetana i Miquel Acunya.
Recorregut: Sant Francesc, Cap de la Vila, Major i plaça del Ajuntament.
14h ENCESA DELS 21 MORTERETS I REPICADA DE CAMPANES
A càrrec del Ball de Cercolets de l’Agrupació de Balls Populars de Sitges en commemoració del 170è Aniversari de la primera referencia escrita.
14.15h SORTIDA DELS ENTREMESOS I DELS BALLS POPULARS
Des de la Plaça de l’Ajuntament, baixant pel carrer Major fins arribar al Cap de la Vila amb els Gegants, Cabeçuts, Drac, Àliga, Diables, Bastons, Cercolets, Panderetes, Pastorets, Cintes, Gitanes i Moixiganga, acompanyats de l’Agrupació Suburband del Retiro. Un cop arribi al Cap de la Vila, es representarà el ball complert de la Moixiganga.
14h SARDANES
Cap de la Vila
La Cobla Sitgetana interpretarà les sardanes La processó de Sant Bartomeu, d’Antoni Català i Vidal, i la Festa Major, d’Enric Morera i Viura.
14.45h ACTUACIÓ DE LLUIMENT I RESPRESENTACIÓ DELS BALLS PARLATS
A l’Hort de Can Falç en honor a les autoritats i la ciutadania, actuació de lluïment. Actuaran totes les colles i es representaran els balls parlats: Ball de Diables, Ball de Cercolets, Ball de Pastorets, i Balls de Gitanes. Simultàniament algunes colles visitaran l’Hospital de Sant Joan Baptista.
18.00h ACTUACIÓ CASTELLERA DE VIGILIA
Cap de la Vila
Actuació de la vigília de la Festa Major amb la Colla Jove de Castellers de Sitges.
19h PROCESSÓ CÍVICA
Des del domicili de la presidenta de la Comissió de Festa Major, Marta Casterad Farreras (Pintor Marià Carbonellopis, 22.)
Els balls populars, entremesos, músics i autoritats, amb l’Agrupació Musical Suburband, recolliran el tabernacle de Sant Bartomeu, a l’indret designat per la colla d’ex-Geganters (Veterans) dels Gegants Vells de Sitges, Pendonistes i cordonistes de Sant Bartomeu 2023, i l’acompanyaran fins a l’església Parroquial.
Recorregut: Josep Tarradelles i Joan, Cardenal Vidal i Barraquer, Plaça Hospital, Camí dels Capellans, Carretera de les Costes, Aragó, Sant Honorat, Pont dels Ocells, Pompeu Fabra, Plaça Dr. Robert, Avinguda Balmins, Port Alegre, Davallada, Plaça del Ajuntament i Baluard.
23h CASTELL DE FOC
Apoteòsic Castell de Foc a càrrec de Pirotècnia Igual, S.A.
BAIXADA DELS BALLS POPULARS
Un cop acabi el Castell de Foc i per les escales de la Punta desfilada fins al Monument del Greco i tornada fins al carrer Nou.
REVETLLA SARDANISTA
A partir de la mitjanit
Al Cap de la Vila, revetlla Sardanista amb la Cobla Sitgetana.
00.30h CONCERTS DE LA VIGÍLIA
A partir de les 00:30h concert amb el grup Frik Rok i DJ Bulma.
Passeig de la Ribera
DIJOUS 24 D’AGOST
6h ALEGRE I FESTIVA MATINAL
Des del Baluard Miquel Utrillo i Morlius en despuntar el dia, els balls, entremesos i músics, tornaran a desfilar pels carrers de la vila. Tothom qui ho desitgi es pot afegir al ball de faixes. Només cal anar vestit de blanc, amb espardenyes de vetes i dur una faixa. Seguint la tradició, responsables municipals, la Comissió i persones convidades per aquesta, i vinculades a la festa, obsequiaran amb oloroses flors.
Recorregut: Baluard, Fonollar, Baluard Vidal I Quadras, Port de n’Alegre, Rafel Llopart, Sant Damià, Sant Sebastià, Jesús, Sant Bartomeu, Sant Gaudenci, Sant Josep, Espalter, plaça del Pou Vedre, Parellades, Cap de la Vila, Major i Ajuntament.
10.30h SOLEMNE OFICI EN HONOR AL QUI DE SITGES ÉS PATRÓ
Parròquia de Sant Bartomeu i Santa Tecla
Presidirà la celebració Mn. Josep Pausas, rector de la parròquia. Enguany a l’ofertori la colla dels Capgrossos de l’Agrupació de Balls Populars de Sitges, seran qui faran l’ofrena, en nom de tot el poble, al nostre Sant Patró.
En acabar la celebració, cant dels goigs al Sant.
SORTIDA D’OFICI
Després de l’Ofici des del Baluard a la plaça de l’Ajuntament
Desfilada musical de la Banda, que acompanyarà les autoritats fins l’Ajuntament. Seguidament actuaran, alhora, tots els balls i els seus respectius músics, que juntament amb la Cobla Maricel i l’Agrupació Musical Suburband del Retiro, dibuixaran un dels moments més màgics de la Festa Major.
Després de l’actuació dels balls i entremesos, la Banda interpretarà Els Segadors, l’himne nacional de Catalunya.
EXHIBICIÓ CASTELLERA
En acabar la Sortida d’Ofici a la plaça de l’Ajuntament, actuació castellera a càrrec de la Colla Jove de Castellers de Sitges i acte de presentació de la Pubilla i l’Hereu de la Colla Jove de Castellers de Sitges 2023.
13.00h CONCERT VERMUT DE FESTA MAJOR
A la Societat Recreativa El Retiro i al Casino Prado: Amb la Cobla Maricel.
19:30h PROCESSÓ EN HONOR A SANT BARTOMEU
Des de el Baluard pas del Tabernacle de Sant Bartomeu pels carrers i places de la vila, acompanyat de tots els sitgetans i sitgetanes que ho desitgin, presidint aquest acte processional el Senyor Rector de la Parròquia Mn. Josep Pausas Mas amb l’assistència de l’Il·lustríssim Ajuntament. Tots els balls populars, grallers i l’Agrupació Musical Suburband del Retiro.
Recorregut: Baluard, Fonollar, Sant Joan, Davallada, Barcelona, Santiago Rusiñol, Jesús, Sant Bartomeu, Sant Gaudenci, Sant Francesc, Cap de la Vila, Parellades, Bonaire, Passeig de la Ribera, Nou, Major, plaça de l’Ajuntament i Baluard.
ENTRADA DE SANT BARTOMEU A L’ESGLESIA PARROQUIAL
En arribar la processó al Baluard, els balls, entremesos, músics i el pilar de la Colla Jove de Castellers de Sitges, envoltaran el tabernacle, fent el darrer homenatge al nostre patró, mentre esclaten focs artificials i repiquen de valent les campanes durant la mes que emotiva entrada de Sant Bartomeu a l’església Parroquial.
A continuació, a dins del temple, pregària de cloenda.
BALLADA FINAL DE LES BÈSTIES DE FOC I ELS GEGANTS
Acte seguit a la pregària de cloenda, davant l’Ajuntament, per acomiadar els actes tradicionals fins Santa Tecla, tindrà lloc la ballada final de les Bèsties de foc i els Gegants.
00.30h CONCERTS DE FESTA MAJOR
Passeig de la Ribera
A partir de les 00’30h amb el grup Coco i The Papa’s & the Popo’s
DIVENDRES 25 D’AGOST
De 10h a 19h JORNADA DE PORTES OBERTES PER SANT BARTOMEU
Al Museu del Cau Ferrat i Museu de Maricel, jornada de portes obertes.
Organitza: Departament Educatiu dels Museus de Sitges.
12h VERMUT DE SANT LLI
Jardins del Retiro
Als Jardins del Retiro amb Vanilla Sound i Travelin Band.
Amb la col·laboració de la Societat Recreativa El Retiro.
21.00h CONCERT D’ORGUE DE SANT BARTOMEU
A la Parròquia de Sant Bartomeu i Santa Tecla.
ENTRADA: Aportació econòmica voluntària.
Concert d’orgue de Sant Bartomeu, a càrrec de Maria Nacy (Barcelona).
DISSABTE 26 D’AGOST
18.00h EXHIBICIÓ CASTELLERA DE FESTA MAJOR
Plaça de l’Ajuntament
Exhibició castellera de Festa Major. Una diada amb la Colla Jove de Castellers de Sitges i els Nens del Vendrell.
Organitza: Colla Jove de Castellers de Sitges.
22.15h REVETLLA SARDANISTA DE CLOENDA
Platja de Sant Sebastià
Amb la Cobla Maricel acomiadarem la Festa Major amb degustació de coca i Moscatell.